19 maart 2012

Ergernis en frustratie

Vandaag begonnen de toetsen.

Dochter moest 3 thema's kennen, waarvan slechts 1 deftig ingevuld was. Blijkbaar was de leraar hiervan op de hoogte, want hij had vooraf aan de kinderen gezegd dat ze waarschijnlijk niet alles gemaakt hadden.

Ze hadden slechts 1 vak vandaag, op zich niet erg, want op maandag moeten mijn dochter en nog enkele andere kinderen naar de spellinggroep. Een serieus concentratiewerk dat echt wel inspanning vergt van die kinderen.

Na het spellinggroepje werd er door de leraar besloten om vandaag (hoewel het morgen gepland staat op de toetsenkalender) al de toets luidop lezen te doen. Vlak na de spellinggroep.

Ik erger me dood aan deze manier van doen. Toetsen staan ingepland, dat is voor vele kinderen, zeker voor mijn dochter, een houvast. En dan plots wordt het door elkaar gegooid. Zus is geen sterke lezer, maar ze leest bijna dagelijks. Als ze dan ineens te horen krijgt dat ze moet lezen voor punten, op een ander moment dan het gepland staat, is het paniek en gaat het niveau zienderogen achteruit.

Met andere woorden, het rapport zal zeker niet zijn wat ze kan. En dat weten we al na de eerste dag van de toetsen. Waaraan ligt het dan? Hoe word ik verondersteld van te reageren? Alle tips zijn welkom, want ik weet het echt niet meer. Ik zie de motivatie en inzet van het kind zo achteruit deinen en weet niet hoe ik het kan tegenhouden.

Greetz

2 opmerkingen:

  1. Ik zou de leerkracht hier wel over aanspreken hoor. Of de zorgleerkracht. Daarvoor dienen ze toch?! Mijn dochter had in het eerste leerjaar nogal snel buikpijn van de stress en faalangst, de zorgleerkracht wist dit, ik kon hem altijd hierover contacteren. Maar misschien eerst bij de leerkracht zelf je licht opsteken? Als je vindt dat hij niet correct handelt, heb je het recht hem hierover aan te spreken. Niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey meid, ik kan me de frustraties en ergernis heel goed voorstellen. Jij als moeder kent je kinderen het best.
    Eerst zou ik zoals Storm al zei toch even een gesprek aangaan met de leerkracht, maar als dat niet voldoende is, denk ik toch dat je best naar de directeur kan gaan. De zorgleerkracht kan je informeren maar ik denk dat die persoon er niet veel aan kan veranderen.
    Geef de kids een dikke knuffel van ons, we denken aan ze in de toetsentijd.
    Dikke kus van ons drie!

    BeantwoordenVerwijderen